2020 - مجالس عزاء الفاطمية الرادود الحاج ملا جليل الكربلائي
2020 - مجالس عزاء الفاطمية الرادود الحاج ملا جليل الكربلائي
2020 - مجالس عزاء الفاطمية
2020 - مجالس عزاء الفاطمية

اللهم صلي على محمد وآل محمد

 

ارزش ذكر صلوات بر محمد و آل محمد

صلوات برتر از بيست هزار سال طاعت فرشته

وقتي كه پيامبراكرم صلي الله عليه وآله و سلم در شب معراج به آسمان چهارم رسيد، فرشته اي را ديد كه لوحي در پيش روي خود نهاده و در آن نگاه مي كند و مانند رودي اشك از ديدگان مي ريزد.

آن ملك متوجه حضور رسول خدا صلي الله عليه وآله و سلم در آسمان چهارم نشد و لذا جبرئيل با بال خود بر او زد و هنگامي كه ملك متوجه شد، بلافاصله ركاب آن حضرت را بوسيد ، تعظيم و اكرام نمود و عرض كرد: يا رسول الله مرا معذور داريد، چرا كه نور زيادي از اين لوح متصاعد بود و به همين جهت من متوجه حضور شما نشدم .

آن حضرت فرمودند: در اين لوح چه چيزي نوشته شده است؟ ملك عرض كرد، در اين لوح نوشته است: لا اله الا الله ، محمد رسول الله ، علي ولي الله. سپس ملك گفت كه من دو ركعت نماز بجا آورده ام كه بيست هزار سال طول كشيده است. به امر خدا پنج هزار سال در قيام و پنج هزار سال در ركوع و پنج هزار سال در سجود و پنج هزار سال درحال تشهد بودم. حالا ثواب اين نماز را به شما هديه مي كنم به امت شما. حضرت باز فرمودند كه امت من احتياج به نماز تو ندارند. پس بدان كه به عزت خدا هر كس از گناهكاران امت من يك بار صلوات بفرستند، ثواب آن از بيست هزار سال طاعت تو برتر است.

منبع:

آمالي صدوق، ج 3، ص 429/ لئالي الاخبار،ج3، ص 429.

صلوات سبب شفاعت پيامبران

حضرت زهرا عليهاالسلام فرمودند: پدرم رسول خدا صلى‏الله‏ عليه ‏و آله بر من وارد شد در حالى كه مهياى خواب بودم. حضرت فرمودند: اى فاطمه نخواب مگر بعد از آن كه چهار عمل را به جاى آورى: اول، ختم قرآن كنى؛ دوم ، پيامبران را شفيعان خود گردانى ؛ سوم ، مؤمنين را از خود خشنود گردانى ؛ چهارم ، حج و عمره كنى. حضرت اين را فرموده و اقامه نماز كردند ، من صبر كردم تا نماز پدرم تمام شد. سپس پرسيدم يا رسول ‏الله، مرا به چهار چيزى امر فرموديد كه در اين مدت زمان، قدرت انجام آنها را ندارم.

پدرم تبسمي كرده، فرمودند: هر گاه سه مرتبه سوره «اخلاص‏» را بخوانى گويا ختم قرآن كرده ‏اى، و هر گاه صلوات بفرستى بر من و پيامبران پيش از من ، همه ما شفيعان تو خواهيم بود و هر گاه براى مؤمنين استغفار كنى پس تمامى ايشان از تو خشنود مى‏شوند ، و هر گاه بگويى «سبحان‏ الله و الحمدلله و الله‏ اكبر» مثل اين است كه حج و عمره انجام داده باشى.

بوى عطر

مرحوم آخوند ملاعلى همدانى رحمة ‏الله‏ عليه ، حكايت نموده ‏اند كه: روزى پيرمردى جهت‏ حساب خمس و زكات نزد من آمد، متوجه شدم كه از آن پيرمرد بوى عطر عجيبى به مشامم مى‏رسد كه تا به حال نظير آن را استشمام نكرده ‏ام. از او پرسيدم از چه عطرى استفاده مى‏كنى؟ گفت: اين بوى خوش، قصه‏ اى دارد كه تا كنون آن را براى احدى نقل نكرده ‏ام. قصه اين است كه شبى در عالم خواب پيامبر خدا صلى ‏الله ‏عليه‏ و آله را زيارت نمودم ، در حالى كه آن حضرت نشسته بودند و حدود ده يا بيست نفر اطراف ايشان حضور داشتند و من هم در آن مجلس بودم.

حضرت فرمودند: كدام يك از شما بر من زياد صلوات مى‏فرستيد ؟ مى‏خواستم بگويم كه من زياد صلوات مى‏فرستم، اما ساكت‏ شدم. بار دوم پرسيدند: باز هم كسى پاسخ نگفت. براى بار سوم حضرت فرمودند: كدام يك از شما بر من زياد صلوات مى‏فرستد؟ مى‏خواستم بگويم من، كه با خود فكر كردم شايد ديگران بيشتر از من صلوات مى‏فرستند. پس آنگاه پيامبر اكرم صلى ‏الله‏ عليه ‏و آله، بلند شده و خطاب به من فرمودند: شما بر من زياد صلوات مى‏فرستى ، و مرا بوسيد. از آن پس اين بوي عطر از من استشمام مي گردد.

صدقه زبان

پيامبر اكرم صلى ‏الله ‏عليه ‏وآله فرمودند: اى مردم ، با اطاعت ‏خدا، به خدا نزديك شويد تا اين كه خداوند شما را به خير برساند... و از اموال خودتان در حقوق لازم انفاق كنيد. در اين حال، مردم بلند شده و عرض كردند اى رسول خدا بدن ما ضعيف است و مال و منالى هم نداريم كه بذل و بخشش كنيم، پس چه كنيم؟

حضرت فرمودند: صدقات قلبى و زبانى بدهيد. باز مردم سؤال نمودند: چگونه صدقه بدهيم؟ حضرت فرمودند: صدقات قلبى، اين است كه محبت‏ خدا و محمد رسول خدا و على ولى خدا و همه كسانى كه براى قيام در راه دين خداوند انتخاب شده ‏اند ( ائمه معصومين عليهم‏السلام) و محبت‏ پيروان آنها و كسانى را كه از دوستداران شيعيان هستند در دلتان ايجاد كنيد. اما صدقات زبان، اين است كه مشغول به ذكر خداوند باشيد و صلوات بر محمد و آلش بفرستيد، زيرا خداوند شما را به واسطه اين اعمال به بهترين درجات مى‏رساند.

صلوات و رنج ‏شيطان

روزى پيامبر اكرم صلى ‏الله ‏عليه ‏و آله از راهى عبور مى‏كرد. در راه شيطان را ديد كه خيلى ضعيف و لاغر شده است. از او پرسيد: چرا به اين روز افتاده ‏اى؟ گفت: يا رسول ‏الله از دست امت تو رنج مى‏برم و در زحمت‏ بسيار هستم . پيامبر فرمودند: مگر امت من با تو چه كرده ‏اند ؟ گفت: يا رسول ‏الله، امت ‏شما شش خصلت دارند كه من طاقت ديدن و تحمل اين خصايص را ندارم . اول اين كه هر وقت ‏به هم مى‏ رسند سلام مى‏كنند. دوم اين كه با هم مصافحه - دست دادن- مى ‏كنند. سوم آن كه ، هر كارى را كه مى‏ خواهند انجام دهند «ان‏ شاء الله» مى ‏گويند ، چهارم از اين خصلت ها آن است كه استغفار از گناهان مى ‏كنند ، پنجم اين كه تا نام شما را مى‏ شنوند صلوات مى‏فرستند و ششم آن كه ابتداى هر كارى « بسم الله الرحمن الرحيم‏» مى‏ گويند.

عاجزترين مردم

پيامبر خدا فرمودند: دوست داريد شما را به بخيل‏ ترين ، كسل ‏ترين ، عاجزترين ، دزدترين و جفاكارترين مردم راهنمايى كنم؟ بخيل‏ترين مردم كسى است كه هنگام ملاقات با مسلمانى به او سلام نمى‏كند، كسل‏ترين مردم كسى است كه در عين صحت و سلامتى و فراغت ‏خاطر، خداى خود را حمد و ستايش نمى‏ كند، دزدترين مردم كسى است كه از نمازش مى‏ دزدد ، جفاكارترين مردم كسى است كه نام مرا بشنود و صلوات بر من نفرستد و عاجزترين مردم كسى است كه قدرت و توانايى دعا كردن را ندارد.

درباره كيفيت صلوات بر پيامبر صلى الله عليه و آله

درباره كيفيت صلوات بر پيامبر صلى الله عليه و آله، در روايات بى‏شمارى كه از طرق اهل سنت و اهل‏بيت ‏عليهم‌السلام رسيده، صريحاً آمده است كه «آل محمد» را به هنگام صلوات بر «محمد» بايد افزود در غير اين صورت صلوات ابتر و ناتمام خواهد بود. پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمودند: بر من درود ناقص نفرستيد. گفتند: اى رسول خدا! درود ناقص چيست؟ حضرت فرمودند: اين كه بگوييد: اللّهُمَّ صَلّ على محمّدٍ.
بلكه بگوييد: اللّهُمَّ صَلّ على محمّدٍ وَ آلِ محمّدٍ.

روز جمعه و صلوات

همچنين در روايات سخت تأكيد شده است كه در هر روز جمعه بر محمد و اهل‏بيت او هزار مرتبه صلوات بفرستيد و در روزهاى ديگر صد مرتبه و نيز امام محمد باقرعليه السلام فرمود: هيچ عبادتى در روز جمعه نزد من محبوب‏تر از صلوات بر محمد و آل محمد عليهم السلام نيست.

www.tebyan.net منبع

Holy Quran